T(h)ésis

More Than a Nation: Toward a New Documentary Poetics

Documentary poetry—poetry incorporating and appropriating archival materials, historical documents, oral histories, interviews or fieldwork, visual diagrams, photographs, and other “extrapoetic” material ephemera—is perhaps the most enduring, if understudied, legacy of modernism & the global avant-garde. Recent reissues of Muriel Rukeyser’s The Book of the Dead & Charles Reznikoff’s Testimony (for decades obscure and out-of-print), along with the astronomical success of Claudia Rankine’s Citizen (in its 18th printing at the time of writing), suggests just how compelling documentary poetry remains in the contemporary moment.

The first comprehensive literary history of this emergent subfield, my dissertation reads documentary poetry as a networked, circulating, and recurrent phenomenon producing innovations in aesthetic and politico-historiographic expression across the postwar Americas. In reframing documentary poetry as an insurgent practice emerging in disparate anglophone and hispanophone literary traditions throughout the latter half of the 20th century, my research rewrites the history and periodization of modern and contemporary poetic production. More broadly, this study contributes to the fields of comparative poetics and hemispheric American studies by offering a transnational account of poetry’s relationship to nationalism(s) and "myths" of racial democracy, from the postwar period to 9/11.

This project has been supported by funding from the University of California system-wide Humanities Research Institute (UCHRI), the UCSC Humanities Division & Humanities Research Institute (THI), the UCSC Feminist Media Histories Initiative, the UCSC Literature Department, the UCSC Critical Race & Ethnic Studies Department, the UCSC Research Center for the Americas & the UCSC Department of Latin American and Latino Studies. The presentation of related research has been funded by the Modern Language Association (MLA) & the American Comparative Literature Association (ACLA). 

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Más que una nación: hacia una nueva poética documental

La poesía documental (poesía que incorpora y se apropia de materiales de archivo, documentos históricos, historias orales, entrevistas o trabajo de campo, diagramas visuales, fotografías y otros materiales efímeros "extrapoéticos") es quizás el legado más perdurable, aunque poco estudiado, del modernismo global y el vanguardismo international. Las recientes reediciones de El libro de los muertos de Muriel Rukeyser y Testimonio de Charles Reznikoff, oscuras y agotadas durante décadas, además del éxito astronómico de Citizen de Claudia Rankine (actualmente en su decimoctava edición), sugiere cuán urgente la poesía documental sigue siendo en el presente.


La primera historia literaria amplia de este subcampo emergente, mi tésis doctoral analiza la poesía documental como fenómeno en red, circulante y recurrente que produce innovaciones en la expresión estética y político-historiográfica por toda América de la posguerra. Al replantear la poesía documental como una práctica insurgente que emergió en tradiciones literarias anglófonas e hispanófonas dispares a lo largo de la segunda mitad del siglo XX, mi investigación reescribe la historia y periodización de la producción poética moderna y contemporánea. En términos más generales, este estudio contribuye a los campos de la poética comparada así como los estudios hemisféricos al ofrecer un relato transnacional de la relación de la poesía con el (los) nacionalismo(s) y "mitos de la democracia racial", desde el establecimiento de la Oficina de Asuntos Interamericanos hasta el TLCAN.


Este proyecto ha sido becado por el Instituto de Investigación de Humanidades de la Universidad de California (UCHRI), la División de Humanidades de UCSC y el Instituto de Investigación de Humanidades (THI), la Iniciativa de Historias de Medios Feministas (UCSC), el Departamento de Literatura (UCSC), el Department de Estudios Críticos de Raza y Étnica (UCSC), el Centro de Investigación para las Américas (UCSC) y el Departamento de Estudios Latinoamericanos y Latinos (UCSC). La presentación de investigaciones relacionadas ha sido financiada por Modern Language Association (MLA) y la American Comparative Literature Association (ACLA).